“Chtěl jsem natočit film o tom, co je ruská inteligence. O 60. letech a změně epoch a jak to v Rusku vypadalo, když relativní svoboda nahradila nesvobodu. O tom, kdo je ruský člověk, který dokáže spojit krutost a milosrdenství, jako by ruská psýcha toužila zároveň po chaosu i po pořádku. A četl jsem zrovna něco o kosmonautech a připadalo mi zajímavé podívat se na vzlet prvního člověka do kosmu “naruby””, vysvětloval Alexej German mladší své pohnutky k natočení filmu Papírový voják.
Jeho hlavním hrdinou tak není Jurij Gagarin, ale doktor, který se o adepty na let stará, plný viny i víry ve své poslání. “On je pro mě kolektivní obraz toho, jak vidím ruskou inteligenci 60. let. Lety do kosmu symbolizovaly dobu nadějí po smrti Stalina. Je to film o nerealizovaných možnostech,” vysvětlil režisér divákům po projekci. Během ní host LFŠ už své filmařské schopnosti neshazoval tak, jako na těch předchozích. “Pan režisér měl tendenci ze sebe dělat takového Ivánka, který točí všechno intuitivně, tak jsme mu to zakázala,“ podotkla s úsměvem dramaturgyně Kamila Dolotina.