Přednáška o Williamu Wylerovi se jmenovala stejně jako v angličtině jeho film Vražedná lež These Three!, protože řeč nebyla jen o něm, ale i o producentovi Samuelu Goldwynovi a kameramanu Greggu Tolandovi. Právě oni tři spolu vytvořili několik filmů ze zlatého fondu Hollywoodu, včetně zde promítaných Lištiček nebo Nejlepších let našeho života.
“Ani jeden z nich nedokončil střední školu a všichni chtěli točit umělecky kvalitní filmy,” začala povídání programová ředitelka LFŠ Iva Hejlíčková. Goldwyn se narodil ve varšavském ghettu, k filmu se dostal přes švagra. Wyler byl alsaský Žid, kterého k filmu a do USA poslala matka se svým bratrancem. “Oba byli vznětliví a tvrdohlaví a jejich spolupráce byla bouřlivá. Wyler byl perfecionista, kterého herci nenáviděli a kritika milovala,” prozradila o osobnostech Hejlíčková.
Toland se stal ve 30. letech nejvyhledávanějším kameramanem v Hollywoodu, proslavil se hlavně využitím hloubky ostrosti záběru, nejznáměji v Občanu Kaneovi. Na přednášce ji Iva Hejlíčková doložila v ukázce z Nejlepších let a promítla i scénu se zrcadly, u níž pak jeden z posluchačů Jan Svěrák vysvětlil, odkud ji snímala kamera. Nejlepší léta našeho života, vítěz sedmi Oscarů z roku 1946, v němž se odrazily osobní válečné zkušenosti Wylera i Tolanda, byl poslední společný film trojice. Kameraman o dva roky později náhle zemřel na koronární trombózu.