V Respekt stanu narvaném k prasknutí se stala nevídaná věc – panel hostek (!!!) se skládal ze samých žen. Nebyla to ale náhoda, tématem diskuze Girls in film totiž byly právě genderové aspekty filmařského světa, ať už šlo o ženské postavy, diverzitu, kvóty, male gaze nebo tzv. sausage parties (tedy expertní panely složené jen z mužů).
„Když jsem studovala, vůbec jsem si ten fakt, že jde o mužské prostředí neuvědomovala,“ popisovala kameramanka Klára Belicová. „Došlo mi to až ve filmových štábech, tam jsem to vnímala intenzivně. Dlouho jsem se tak snažila zapadnout a vzít na sebe mužské brnění,“ dodala.
Scenáristka Lucia Kajánková, která mimo jiné učí na FAMU, se rozpovídala o tom, jak to vlastně vypadá s „genderově senzitivní“ výukou budoucích scenáristek a scenáristů. „V posledních letech dominovaly mezi studenty holky, profesorský sbor byl zase složený téměř jen z mužů. Ale lepší se to,“ vysvětlovala. „S magistry řešíme i feministické teorie. Ptám se jich, proč jejich postava není třeba holka a co by to změnilo. Nenutím je to udělat, jen o tom přemýšlet,“ vysvětlila. Popsala taky klasický nešvar, kterého se v rámci patriarchální internalizace dopouštějí nejen mužští, ale také ženští budoucí scenáristé. „Když je ve scénáři popsaná ženská postava, dočtete se, že je hezká, ošklivá, má velký zadek a tak dál. U muže je napsáno jen Honza, 35 let,“ dodala Kajánková.
tek