„Díla starých mistrů jsou plná hutné symboliky, každý předmět a kousek ovoce má svůj význam,“ nenechal polský režisér Lech Majewski nikoho na pochybách, že jeho Lekce filmu bude mít značně odlišný styl oproti těm ostatním. Nezaměřil se totiž na svou filmovou tvorbu a zábavné příhody z natáčení, nýbrž vybral několik důležitých motivů ze svých sérií přednášek o symbolice v umění.
Škeble, olivy, nůž, nádobí, svíčky, hory, moře. To je jen malý výběr rekvizit, které se na klasických výtvarných dílech často vyskytují a zároveň jsou nabité symbolikou. O jablku jakožto symbolu ráje nemluvě – a to navzdory tomu, co s ním před pár desítkami let udělal Steve Jobs; nakousnuté jablko je totiž neodmyslitelně spojeno s prvotním hříchem. Došlo i na slavný obraz Nesení kříže od nizozemského malíře Pietera Brueghela, jenž sloužil jako základ pro Majewskiho úspěšný film Mlýn a kříž (2011).
Ovšem tady na Filmovce nás zajímá samozřejmě hlavně symbolika na našem milovaném celuloidu. Tu Majewski ukázal na slavném díle, k němuž máme velmi osobní vztah. Formanův Přelet nad kukaččím hnízdem (1975) totiž i na úrovni jednotlivých scén obsahuje symboly, kterých jsme si při běžném sledování nejspíš nevšimli. To se týká třeba pítka, které hraje ke konci tak zásadní úlohu – a kontrola vody samozřejmě souvisí s kvalitou života v celé zemi, v tomto případě v psychiatrické léčebně. No prostě, neprvoplánová symbolika, jíž na často neuvědomované úrovni všichni rozumíme, je všude kolem nás…
-moj-